عالیم قاسموف

در سال 1957 میلادی متولد شد و در روستایی در نزدیکی های شهر شاماخی آزربایجان رشد یافت.

او نیز یکی از هزاران مفاخر آزربایجان است.
صدای پدر عالیم هم خوب بوده و گاهی بعنوان خواننده فعالیت می کرده اما کار و فقر مالی مانع از ادامه فعالیت های او شده است. بدلیل فقر مالی، پدرش قادر به خرید آلات موسیقی برای فرزند خود نبود و از یک قاب و پوست شکم بز برای فرزند خود طبلی درست کرد.
او کار خود را با خواندن در مراسم مذهبی آغاز کرد و پدر و مادرش تصمیم گرفتند که او در موسیقی تحصیل کند. در سن 14 سالگی زمانی که در یک مسابقه محلی موسیقی اجرا کرد، تماشاگران به او خندیدند چرا که فکر می کردند او به نحوه صحیح موسیقی آشنا نیست اما بعدها فهمیدند که عالیم جوهر موسیقی آذربایجان است.
در 21 سالگی به مدرسه موسیقی در باکو رفت. هر چند این دوره چهارساله بود اما عالیم در دو سال ان را تمام کرد.
در دوران حاکمیت شوروی محدودیت های زیادی برای موسیقی آذربایجانی وجود داشت و با آن مقابله می شد. عالیم کار حرفه ای خود را در این دوره آغاز کرد.
در سال 1983 با پایان یافتن دوره شوروی او برنده مسابقه ملی جبار قاریاغدی اوغلو شد. او در سال های 1983 و 1987 جوایزی از یونسکو دریافت کرد و بعنوان چهره ای جهانی در موسیقی شناخته شد.
عالیم می¬ گوید که دیدن اجرای "نصرت فاتح علی خان" تاثیر زیادی در رسیدن به سبک جدید عالیم داشت.
عالیم در سال 1993 لقب "هنرمند مردمی آذربایجان" را دریافت کرد و با دریافت جایزه آی ام سی یونسکو افتخاری دیگر به دست آورد.
دختر عالیم فرغانه از سن 16 سالگی به همراه پدر اجرا می کند و از 20 سالگی به طور رسمی همراه پدر درخشید.
در سال 2009 عالیم قاسیموف بعنوان یکی از 500 چهره تاثیرگذار و مهم مسلمان انتخاب شد و در سال 2010 با دریافت جایزه "50 صدای برتر ضبط شده" رادیوی ملی امریکا افتخارآفرینی کرد.

یکشنبه 5 دی 1395
بؤلوملر : تورک ادبیاتی ,